Title Image

زنجیر بیل مکانیکی

پارسیان محور جاوید / زنجیر بیل مکانیکی
images (1)

زنجیر زیر بندی بیل مکانیکی

زنجیر بیل مکانیکی یکی از مهمترین اجزای زیربندی محسوب می شود که در تماس با زمین بر روی سطوح مختلف شنی وسنگ لاخ و یا گلی قرار گرفته و هم حامل کل وزن بیل مکانیکی است و هم به حرکت آن کمک میکند. زنجیر بیل مکانیکی دارای سایز های مختلف و گاهی حتی دیزاین و طراحی های مختلف برای انواع ماشین آلات راهسازی بر حسب برند و کد ماشین قابلیت های باری آن می باشد.

زنجیر بیل مکانیکی و بولدوزر
زنجیر بیل مکانیکی و بولدوزر

مشخصات و اجزای زنجیر بیل مکانیکی

زنجیر بیل مکانیکی با کفشک و بدون کفشک عرضه می شود. یعنی درخواست و خرید زنجیر بیل مکانیکی می تواند بصورت لینکی با کفشک یا بدون کفشک صورت پذیرد. کفشک ها اجزایی از زنجیر بیل مکانیکی هستند که بر روی سطوح زمین قرار گرفته و با پیچ و مهره و یا بصورت کلیکی بر روی زنجیر بیل مکانیکی قرار میگیرند. خرید و فروش زنجیر بیل مکانیکی بر حسب لینکی صورت می پذیرد که تعداد لینک ها در واقع هر دانه از اتصال زنجیر بیل مکانیکی را شامل میشود که با اتصال کامل این تعداد زنجیره کامل می شود. شکل دانه ها طراحی و ابعاد هر یک از دانه های زنجیر بیل مکانیکی بر حسب برند تولیدی و کد و ابعاد بیل مکانیکی متفاوت می باشد. زنجیر بیل مکانیکی از اتصالات بسیار مهم زیر بندی بیل مکانیکی محسوب می شود. 

زنجیر بیل مکانیکی و بولدوزر
زنجیر بیل مکانیکی
کفشک بیل مکانیکی و بولدوزر

کنترل حرکت زنجیر بیل مکانیکی

با توجه به اینکه موقعیت مکانی عملکرد بیل مکانیکی تحت زوایای مختلف نا مطلوب بر روی سنگ و شن ها می باشد حرکت زنجیر زیربندی بیل مکانیکی با مشکلاتی روبرو بوده که می تواند سبب خارج شدن آن از ریل اصلی حرکت گردد. در این صورت است که سایش بیشتر و از بین رفتن اجزای زنجیر بیل از جمله کفشک ها با سرعت بیشتری صورت می پذیرد. کنترل جهت حرکت و میزان کشش زنجیر زیر بندی بیل مکانیکی با دو قطعه صورت می پذیرد. شافت زنجیر، سفت کن زنجیر بیل مکانیکی که بر روی چرخ جلو نصب می شود از یک سمت در تماس با یوک سبب افزایش تنش اتصال و کشیدگی بیشتر زنجیر و جلوگیری از سایش آن بر روی پوسته شده و در بیرون زنجیر از بغل شنگیر بیل مکانیکی است که به جهت گیری صحیح زنجیر بر روی ریل درست خود کمک می کند. استفاده از این دو قطعه نقش بسیار مثبت و موثری در حرکت صحیح لینک های زنجیر بیل مکانیکی داشته با کاهش میزان سایش سبب افایش طول عمر کاری آن می شود.

کفشک بیل و بولدوزر

زنجیر بیل مکانیکی KOMATSU

زنجیر بیل مکانیکی کوماتسو KOMATSU در سایزهای مختلف و دارای تعداد لینک های مختلفی عرضه می شود. زنجیر بیل کوماتسو که یکی از اجزای بسیار مهم زیربندی ماشین آلات محسوب می شود به دو صورت زنجیر کامل با کفشک و زنجیر تنها به فروش می رسد و تعداد لینک های آن بر حسب نوع ماشین متفاوت می باشد در هر صورت استفاده از کفشک در نقطه بیرونی و در تماس با سطح زمین برای زنجیر بیل کوماتسو KOMATSU امری الزامی می باشد. پر مصرف ترین سایز های زنجیر بیل کوماتسو عبارتند از 45 لینک، 47 لینک، زنجیر 49 لینک و زنجیر بیلی 50 لینک جنس و متریال بکار رفته در تولید لینک های زنجیر بیل کوماتسو آلیاژهای سخت فولادی به صورت تو پر می باشد که دارای تنسایل مقاومتی بسیار بالایی بوده تا اولا وزن بسیار زیاد این ماشین آلات را به خوبی تحمل کند و ثانیا در تماس با دیگر اجزای زیربندی مانند کفشک چرخ جلو و دنده اسپراکت دیرتر و سخت تر دچار خوردگی و سایش شود.

اتصالات زنجیر بیل کوماتسو KOMATSU

زنجیر بیل کوماتسو که در قسمت تحتانی بیل بسته می شود درارتباط با بخش های دیگری از زیربندی بوده و حرکت آن از طریق دنده اسپراکت منتقل می شود. زنجیر بیل کوماتسو در ارتباط مستقیم با چرخ جلو رولیک و دنده اسپراکت کار کرده و حرکت آن توسط شنگیز کنترل و راهنمایی می شود. اتصال کفشک ها در سطح بیرونی زنجیربیل کوماتسو KOMATSU از طریق پیچ و مهره های زیربندی صورت می پذیرد. با توجه به قرار گیری اجزای فولادی دیگر زیربندی مانند رولیک چرخ جلو بیل کوماتسو و دنده اسپراکت که مستقیم نقش انتقال قدرت بر روی لینک های زنجیر بیل کوماتسو استفاده از گریدهای ویژه فولادی مانند گریدهای منگنز دار سیلیسیوم دار و برم دار به منظور افزایش چقرمگی ساختار فلزی داخلی زنجیر بیل مکانیکی کوماتسو صورت می گیرد. سطح لایه سخت بیرونی چه برای زنجیر و چه برای کفشک می بایست دارای لایه سختی با ضخامت بالایی و حداقل 7 میلیمتر لایه سخت باشد. عرضه زنجیر با کفشک بیل مکانیکی کوماتسو PC800 ، PC400-5 ،PC220-6 ، PC400-7 ، PC220-7LC ، PC220-5 ، PC600 ، PC400 ، PC300 ، PC220 ، PC210LC ، PC200  با برندهای مختلف در ایران و در پارسیان محور صورت می پذیرد.

کفشک بیل و بولدوزر

زنجیر بیل مکانیکی هیونداHYUNDAI

زنجیر بیل هیوندا که بر روی بیل های مکانیکی چرخ زنجیری از این برند بسیار معتبر ماشین آلات راهسازی نصب می شود در بازار به دو صورت مانند دیگر زنجیرهای بیلی عرضه می شود. زنجیر بیل مکانیکی هیوندا با کفشک و اتصالات پیچ و زنجیر بیل هیوندا بدون کفشک و بصورت رول با تعداد لینک های مختلف. به سبب وزن بالای بیل مکانیکی هیوندا لینک های زنجیر بیل هیوندا بصورت فولادی تو پر عرضه می شود و با برندهای مخلف اروپایی و چینی در بازار یافت می شوند.

شنگیر و متعلقات زنجیر بیل هیوندا HYUNDAI

 زنجیر بیل هیوندا برای داشتن حداکثر طول عمر و نش موثر در حرکت بیل مکانیکی نیاز به اتصالاتی دارد. از اتصالات اصلی زنجیر بیل هیوندا میتوان به کفشک های فولادی اشاره نمود که بر روی سطح زنجیر توسط پیچ و مهره های فولادی و اغلب با 4 پیچ متصل می شوند. به جز پیچ و مهره  که در کلیه اتصالات زیربندی ماشین آلات راهسازی با برند هیوندا و برند های دیگر نقش دارند شنگیر زنجیر بیل هیوندا که نقش هدایت گر را نیز در حرکت صحیح و بر روی رولیک های بیل هیوندا ایفا میکند می توان اشاره نمود. الیته زنجیر بیل مکانیکی هیوندا که در دو طرف زیر بندی بسته می شود در تماس با قطعات دیگر زیربندی مانند چرخ جلو رولیک ها و دنده اسپراکت ها قرار دارد.

زنجیر بیل مکانیکی و بولدوزر

کفشک زنجیر بیل مکانیکی

کفشک زنجیر بیل مکانیکی در واقع یک قطعه فولادی می باشد که با وجود طراحی ساده ای که دارد دارای حساسیت های بسیار بالایی است. کفشک زنجیر بیل مکانیکی در قسمت زیر بندی و بر روی لینک های زنجیر زیربندی نصب شده و در تماس مستقیم با زمین قرار داشته و از سایش مستقیم لینک های زنجیر بر روی زمین جلوگیری میکند. کفشک زنجیر بیل مکانیکی با بکارگیری پیچ و مهره های فولادی زیربندی بر روی لینک های زنجیر نصب می شود که اغلب از 4 عدد پیچ برای اتصال هر کفشک استفاده می شود. کفشک های زنجیر بیل مکانیکی هم بصورت متصل بر روی زنجیر زیربندی تحت نام اسمبلی یعنی زنجیر با کفشک بیل مکانیکی عرضه شده و یا بصورت جداگانه نیز برای تعویض به بازار عرضه می شود.

مقاومت سایشی کفشک زنجیر بیل مکانیکی

با توجه به تماس مستقیم کفشک زنجیر یل با زمین و تنش های فشاری و سایشی بسیار بالایی که به سبب وزن بالای ماشین متشکل از قطعات فولادی متعدد و همچنین بار اضافی ناشی از عملکرد باکت در حفاری بر کفشک زنجیر بیل مکانیکی وارد می شود آن را در معرض سایش با سرعت بسیار بالایی قرار می دهد. این میزان سایش در عملکرد بیل مکانیکی در محیط های سنگلاخی تا چند برابر نیز افزایش پیدا میکند. بنابراین یکی از مهمترین فاکتورهای کیفی کفشک زنجیر بیل مکانیکی بدون تردید مقاومت سایشی والبته تنسایل مقاومتی که از شکست کقشک تحت بارگذاری جلوگیری میکند می باشد. از این رو کفشک زنجیر بیل مکانیکی را اغلب از آلیاژ های فولادی با حداقل سختی سطحی 47 راکول و تا میزان حداکثر 60 راکول تولید می کنند تا مقاومت سایشی مناسبی را فراهم کند. استفاده از عناصر فولادی مانند منگنز و سیلیسیم و آلیاژهای چون MN40B ، Q345 تولید کفشک زنجیر بیل مکانیکی رواج دارد.

کفشک بیل مکانیکی و بولدوزر