Title Image

شنگیر بیل مکانیکی

پارسیان محور جاوید / شنگیر بیل مکانیکی

شنگیر بیل مکانیکی چیست ؟

 

شنگیر بیل مکانیکی از دیگر ملحقات زیربندی بیل مکانیکی است، که مانع ورود مواد و ذراتی مانند سنگریزه،شن و گل ولای به زیربندی بیل مکانیکی می شود. در ساخت این قطعه فلزی به علت در گیر بودن آن با مواد فرسایشی باید  از ورق های فولاد ضخیم استفاده نمود. یکی دیگر از کاربرد های شنگیر بیل مکانیکی هدایت صحیح زنجیر هاست، این قطعه در دو طرف زنجیر بسته می شود، و نقش هدایت گر را به عهده دارد. شنگیر هم مانند دیگر قطعات زیربندی ماشین آلات سنگین به مرور و در اثر مجاورت مستقیم با سطوح سخت، اصطحکاک بالا و رطوبت ممکن است، دچار خرابی شود، که در این صورت بهترین راه برای ادامه کار با دستگاه تعویض این قطعه می باشد. قیمت شنگیر بیل میکانیکی در مقایسه با دیگر اقلام  کنترلی مانند موتور، سیلندر و غیره بسیار مناسب تر می باشد، و به راحتی می توان آن را تهیه کرد.

شنگیر بیل مکانیکی

شنگیر بیل مکانیکی کوماتسو

  PC200  شنگیر

 PC200_5  شنگیر

 PC200_6  شنگیر

 PC200_7  شنگیر

 

 PC220  شنگیر

 PC220_5  شنگیر

 PC220_6  شنگیر

 PC220_7 شنگیر

 PC300_7   شنگیر

 PC400    شنگیر

 PC800    شنگیر

 

شنگیر نیوهلند

شنگیر نیوهلند  385

شنگیر نیوهلند  215

 

شنگیر هیوندا

شنگیر هیوندا  210

شنگیر هیوندا    300

شنگیر هیوندا    320

بیل های مکانیکی زنجیری در بخش زیربندی خود از قطعات و اجزای متحرک بسیاری تشکیل شده اند که برای اینکه به درستی عمل نمایند نیاز به نگهداری و بازرسی دقیق دارند. اگر بخش زیربندی بیل مکانیکی بطور دوره ای و روتین رسیدگی و نگهداری نشوند موجب صرف هزینه مازاد و کاهش طول عمر این اجزا خواهد شد.

 

برای افزایش طول عمر اجزا یربندی ماشین آلات راهسازی به نکات زیر توجه نمایید:

 

1. تمیز نگهداشتن زیربندی بیل مکانیکی:  در پایان هر روز کاری ، اپراتورهای بیل مکانیکی باید زمانی را برای تمیز کردن گرد و ختاک و زباله هایی که در حین کار دستگاه به تجهیزات زیربندی آن اتصال یافته اند، اختصاص دهند. بیل و شستشو با فشار آب می توانند برای تمیز کردن زیربندی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر زیربندی بیل مکانیکی بطور مرتب تمیز نشود، موجب فرسایش سریع قطعاتی که در تماس با هم هستند می گردد. این امر به ویژه در آب و هوای سرد بیشتر تاثیر گذار است.

اگر اپراتور ها برای تمیز نمودن زیربندی بیل مکانیکی غفلت نمایند در حالیکه در پروژه هایی با شرایط آب و هوای سرد  مشغول به فعالیت هستند، گل و لای، خاک و بقایای آنها منجمد و سخت خواهد شد بطوریکه تمیز کردن آنها به سختی صورت میپذیرد.

هنگامی که اجسام منجمد گردند عاملی بر ایجاد اصطحکاک و شل شدن پیچ ها و رولیک ها شده و منجر به سایش آنها میگردند.

تمیز کردن زیربندی بیل مکانیکی بطور مرتب، از خرابی های زودرس و غیر ضروری جلوگیری میکند. علاوه بر این ، باقی ماندن گل ولای بر وزن بخش زیربندی افزوده و موجب افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

2.بازرسی مرتب زیربندی: بازرسی کامل بخش زیربندی برای بررسی سایش بیش از حد و همچنین برای قطعات آسیب دیده و یا اجزای گم شده بسیار حائز اهمیت است. اگر دستگاهی در شرایط سخت  مورد استفاده قرار میگیرد، تجهیزات زیربندی ممکن است نیاز به بازرسی های بیشتر داشته باشد.

 

 

موارد زیر باید بطور منظم مورد بازرسی قرار گیرند: 

– فاینال درایو

– دنده اسپراکت

– آیدلرهای اصلی و رولیک ها

– شن گیر ها

– پیچ و مهره زنجیر

– کفشک ها

– لینک های زنجیر

– میزان کشش زنجیر صفت کن

زمانی که دستگاه بیل مکانیکی بطور عادی در حال حرکت کردن است اپراتورها باید زنجیر ها را چک نموده و در صورت مشاهده هرگونه ناهمههنگی اقدامات لازم را انجام دهند. این موارد ممکن است حاکی از آن باشد که یک پیچ شل شده یا احتمالا یک پین شکسته باشد.

علاوه بر این آنها باید رولیک ها ، آیدلرها و فاینال درایو را از لحاظ نشتی روغن مورد بازرسی قرار دهند. این نشتی روغن ممکن است نشان دهنده عملکرد ناموفق و اشکال عمده در هر یک از قسمت ها آیدلر، رولیک یا فاینال درایو زنجیر باشد.

3.بهترین روش ها را برای محافظت از زیربندی بیل مکانیکی در پیش بگیرید.

برخی از کارهای عملیاتی و ساخت و ساز سایش بیشتری بر روی زنجیرهای بیل مکانیکی و زیربندی آن نسبت به برنامه های کاربردی دیگر ایجاد میکنند بنابراین اینکه اپراتورها به روشهای عملیاتی توصیه شده توسط سازنده دستگاه پایبند باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

شنگیر چکش های هیدرولیکی

نکاتی که می توند به کاهش فرسایش و ساییدگی زنجیر و زیربندی بیل مکانیکی کمک نماید عبارتند از:

 

چرخش در سطح وسیع تر: چرخش تند و تیز دستگاه میتواند منجر به سایش زودرس قطعات گردد.

به حداقل رساندن زمان کار بر روی سطح شیب دار: عملیات ثابت و دائمی بر روی سطوح شیبدار یا در جهتی از یک تپه، ساییدگی قطعات را افزایش میدهد. با این حال، بسیاری از پروژه ها بر روی دامنه کوه یا زمین های شیب دار انجام میگیرند.

هنگامی که دستگاه بیل مکانیکی در حال بالا یا پایین رفتن از یک تپه است، مطمئن شوید که فاینال درایو در موقعیت صحیح خویش قرار گرفته است. در تپه و سراشیبی جهت مانور آسان تر فاینال درایو باید پشت دستگاه قرار گیرد.

اجتناب از محیط های خشن: آسفالت های ناهموار یا بتن و یا دیگر مواد ساینده میتوانند باعث آسیب به زنجیرها شوند.

 

کاهش چرخش های غیر ضروری: اپراتورهای خود را آموزش دهید تا چرخش های عریض و گسترده تر و با حالت تهاجمی کمتر داشته باشند. چرخش زنجیر میتواند عاملی بر ساییدگی و کاهش بهره وری آن گردد.

 

عرض کفشک را به درستی انتخاب نمایید: با توجه به وزن دستگاه و کاربرد آن، کفشک هایی با عرض مناسب را انتخاب نمایید. به عنوان مثال، کفشک های باریک تر در بیل مکانیکی برای خاک سخت و شرایط سنگی مناسب هستند چرا که نفوذ آنها در خاک بهتر صورت میگیرد. کفشک های پهن در بیل مکانیکی معمولا در سطوح نرم کاربرد دارند زیرا حالت شناوری بیشتری دارند و فشار کمتری برسطح زمین وارد میکنند.

4. حفظ کشش مناسب زنجیر بیل مکانیکی:

کشش نامناسب زنجیر ممکن است به افزایش ساییدگی منجر شود، بنابراین حفظ کشش مناسب مهم است. به عنوان یک قاعده کلی، زمانی که اپراتور در شرایط نرم و گل آلود کار میکند، توصیه میگردد که کشش زنجیر ها کمی شل تر شود.

اگر زنجیرهای فولادی خیلی سخت و یا شل یاشند، میتوانند عاملی بر سایش سریع زنجیرها گردند.

5. برای سطوح حساس زنجیرهای لاستیکی جهت نصب در زیربندی بیل مکانیکی در نظر بگیرید: 

زنجیرهای لاستیکی قابل استفاده در بیل مکانیکی های کوچکتر هستند و این مدلها در انواع عملیات ها قابل استفاده میباشند. به طرز قابل ملاحظه ای، زنجیرهای لاستیکی حالت شناور خوبی را میسر میسازند و اجازه میدهند که بیل مکانیکی در زمینهای نرم و مکان های باریک قابلیت کار کردن داشته باشد. زنجیرهای لاستیکی حداقل تعرض و آسیب را بر روی چمن ها و آسفالت میگذارند.

 

6. پایبندی به روشهای صحیح کار با بیل مکانیکی:

اپراتورهای بیل مکانیکی باید روش های عملیاتی پایه که توسط کارخانه سازنده دستگاه در کتابچه راهنما مشخص شده را دنبال نموده تا حداقل تخریب و سایش زنجیرها را شاهد باشند.

زیربندی بیل مکانیکی های زنجیری از قطعات گران قیمتی تشکیل شده است که جایگزینی زنجیرها بخش بخش بزرگی از این هزینه هاست.

 

 

شنگیر بیل مکانیکی و بولدوزر
شنگیر بیل مکانیکی و بولدوزر
شنگیر بیل مکانیکی و بولدوزر