Title Image

لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی

پارسیان محور جاوید / لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی
لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکیرولیکی

لاستیک دیافراگم چیست؟

 

یکی از قطعات پر کاربرد در صنعت لاستیک سازی، لاستیک دیافراگم است. روش تولید و ساخت، کیفیت مواد اولیه و شرایط استفاده از آن همواره باعث اهمیت لاستیک دیافراگم نسبت به سایر محصولات لاستیکی صنعتی شده است.

دیافراگم در مکانیک به عنوان یک صفحعه لاستیکی یا پلیمری انعطاف پذیر است که جریان بین دو فضا را در کنترل ولوها و پمپ ها کنترل میکند تا از انتقال خودبه خودی مواد جلوگیری کد. این مواد میتوانند سیال یا از انواع گازه باشند. این قطعات که با استفاده از دیافراگم تقویت میشوند، مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار و حرارت داشته و میتوانند تا دمای 100 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

دیافراگم ها درا نواع مختلف و سایزهای استاندارد موجود هستند وبه شکلی طراحی میشوند که در موارد متعددی با قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، فشارها و دماهای مختلف، کاربرد داشته باشند. میزان فشار همواره دچار تغییراتی میشود و کنترل تغییرات آن، وظیفه دیافراگم است. طول عمر دیافراگم ها با توجه به ساینده بودن دما درگیر با آن، دما، سایز دیافراگم و محیط پمپاژ متفاوت است.

لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی

نحوه عملکرد دیافراگم لاستیکی

دیافراگم لاستیکی از نظر ویژگی، بسیار سخت و متنوع است و در کنترل جریان مواد بسیار کاربرد دارد. لازمه این کنترل جریان واکنش های سریع و دقیق برای مدیریت تغییرات فشار هیدرولیک یا پنوماتیک است.

به همین جهت دیافراگم یک نوع انرژی را به نوع دیگری تبدیل میکند. و با کاهش فشار پنوماتیک یا هیدرولیکی آن را به انرژی مکانیکی تبدیل میکند. یا امکان دارد یک نیروی مکانیکی را جذب و آن را به نیروی پنوماتیک یا هیدرولیکی تبدیل نمایند. دیافراگم های لاستیکی حتی در برخی از مواقع، افت فشار بین دو محیط را کنترل و حفظ میکنند.

حتی گاهی به هنگام نصب در فلنج یک وسیله، به عنوان یک واشر مخصوص عمل کرده و در نهایت موجب یک آب بندی کامل در برابر سیالات میشود.

لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

انواع لاستیک دیافراگم لاستیکی

 

دیافراگم لاستیکی شامل انواع گوناگونی میشود:

 

دیافراگم لاستیگی منجیددار

دیافراگم های لاستیکی منجیددار با استفاده از پاچه سفارشی تقویت شده و میتوانند فشار بالایی را تحمل کنند. از این نوع لاستیک دیافراگم در شیر کنترل، کنترل ولو، شیر پنوماتیک و پمپ استفاده میشود. دیافراگم لاستیکی منجیددار، علاوه بر استحکام از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار است.

 

دیافراگم لاستیکی PTFE

این نوع دیافراگم در انواع شیرها و پمپ هایی که با مواد شیمیایی سرو کار دارند، استفاده میشود. یک طرف این دیافراگم از PTFE پوشیده شدهو با سیالات تماس دارد. این سیالات شامل موادی مثل اسید سولفوریک، اسید کلریدریک و حلال های صنعتی میشود. PTFE با ترکیب شدن از مواد گوناگونی مثل کربن، گرافیت، برنز، گلس و موارد مشابه امکان مقاومت در برابر خوردگی، ترک و ساییدگی را دارد.

به طور کلی این نوع دیافراگم، مقاوم ترین نوع دیافراگم لاستیکی در برابر مواد شیمیایی است. از این محصول میتوان تا دمای 300 درجه سانتی گراد بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.

 

دیافراگم پلی اورتان

از دیافراگم پلی اورتان به دلیل خواص ضد سایشی و مقاومت بالا در روغن های صنعتی و مواردی که دیافراگم تحت سایش است استفاده میشود.

لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی

جنس و ظاهر لاستیک دیافراگم لاستیکی

 

دیافراگم لاستیکی از لحاظ جنس و شکل ظاهری انواع گوناگونی دارند تا بتوان در موارد مختلف از آنها استفاده کرد. این قطعات از لحاظ ظاهری به انواع زیر تقسیم میشوند:

– دیافراگم لاستیکی کله قندی

– دیافراگم لاستیکی بشقابی سوراخ دار

– دیافراگم لاستیکی کلاهی

– دیافراگم لاستیکی کلاهی سوراخ دار

 

همچنین دیافراگم های لاستیکی از لاستیک های مصنوعی و طبیعی مختلفی تولید میشوند که هر کدام ویژگی خاص خود را دارد.

 

لاستیک سیلیکونی SILICON : 

دیافراگم هایی که از لاستیک سیلیکونی ساخته میشوند، در دماهای بالا و خیلی پایین کاربرد دارند. همچنین در صورت تقویت شدن با منجید و الیاف میتوانند در برابر فشار های بالا مقاومت خوبی نشان بدهند.

 

لاستیک نئون پرن NEOPERENE :

دیافراگم هایی که از این جنس طراحی میشوند در مقابل موادشیمیایی مقاوم بوده و تحمل فشار نسبتا بالایی را از خود نشان میدهند. بهتر است این دیافراگم ها در دمای متوسط مورد استفاده قرار بگیرند.

 

لاستیک ای پی دی ام EPDM :

برای آب شور، اوزون و کنترل مواد شیمیایی کاربرد دارد

 

لاستیک نیتریل NBR : 

برای فشارهای متوسط و روغن های صنعتی کاربرد دارند.

 

لاستیک وایتون VITON : 

این لاستیک برای مجاورت با مواد شیمیاییف میزان حرارت بالا و دمای متوسط طراحی شده اند.

 

دیافراگم لاستیکی استایرن بوتادین SBR :

در شرایطی که فشار زیاد باشد اما هیچ ماده شیمیایی وجود نداشته باشد، استفاده از این نوع لاستیک توصیه میشود.

 

 

کاربردهای دیافراگم های لاستیکی

با استفاده از دیافراگم های لاستیکی، از تعداد پنل هایی که برای صفحه های لاستیکی مورد نیاز است، کاسته میشود. این پنل ها در  عایق بندی کاربرد دارند. همچنین فشار ضربات وارده از جانب ذرات از سوی قاب داخلی دیافراگم جذب میشود، بنابراین این امکان را به وجود می آورد که در برابر ضربات، از تجهیزات صنعتی مراقبت کند.

دیافراگم ها انواع گوناگونی دارند که از هر کدام در موارد خاصی استفاده میشود، اما همگی آنها برای محیط های مرطوب و خشک مناسب هستند و در این زمینه تفاوتی ندارند.

یکس دیگر از کاربردهای آنها، کاهش گیر کردن مواد در درپوش ها استو از هرز رفتن درپوش جلوگیری میکند. به طور کلی دیافراگم لاستیکی در صنعت هوافضا، صنعت پزشکی، صنعت نفت و گاز، پمپ های پنوماتیک، پمپ های هیدرولیک، کمپرسور ها، پمپ خلاء، شیر کنتل ولو، محرک های حرارتی، رگلاتورها، توربو شارژرها، اکچوئیتورها، باتری ها و سوپاپ ها دارای کاربرد بسیار زیادی هستند.

لاستیک دیافراگم چکش هیدرولیکی